Derfor skal du lære dine medarbejdere at sige nej
WHAT!! Hvorfor?

En medarbejder bør helst sige JA. Tage den berømte JA-hat på og hylde forandringer. Være fleksibel og tage opgaver ind som de kommer. Jonglere med projekter og frem for alt have ekstremt mange bolde i luften og gribe dem og løbe med dem og …
Ikke?
Men hvis du tænker over det. Og vender den om.

Hvordan vil det være, hvis dine medarbejdere kunne sige nej, når der var behov for det? Kunne sige fra til for mange opgaver. Uden, at det dermed regner med ’nej’er’?
Turde sig fra uden at føle sig forkert eller illoyal eller ikke-arbejdsom? Uden at føle sig stemplet som svag og en, der ikke kan ’tage fra’.

Hvad vil det mon – på sigt – betyde for den samlede melding af stress-fravær?
Hvad vil det mon betyde positivt for trivsel og arbejdsglæde?

Det at kunne sige nej, er ikke ensbetydende med, man ikke kan arbejde under pres, løbe stærkt ind i mellem eller tage ekstra opgaver ind. Det kan man godt. Sagtens.

At kunne (og må) sige nej er ensbetydende med, at din virksomhedskultur ACCEPTERER og VÆRDSÆTTER, når medarbejderne OG lederne selv sætter deres grænser. Og kan handle proaktivt når de grænser er tæt på at overskredet.

Det betyder at talehandlingen ’Nej’ kan forekomme og at understøttes kulturelt. At et Nej er muligt.
Uden rynken på næsen og snakken i krogene.

Nu kan det godt være, du tænker, ”Hos os lytter vi og alle kan sige fra”.
Men KAN de det? Virkeligt?
Hvis du kigger godt efter. Er ”Nej…denne opgave kan jeg desværre ikke tage.”  accepteret?
Selv i travle perioder? Selv i max peak perioder?

 

” Det er bare sådan lige nu…det ændrer sig lige om lidt” 

Kan du genkende indholdet af disse sætninger i samtalen med en medarbejder. Eller kan du som medarbejde nikke genkende til noget der ligner følgende:
 
”Jeg hører dig, men jeg har brug for, at alle hjælper til nu. Vi må løfte lidt ekstra i tiden. Det er sådan, det er. Beklager.”.

Og måske med denne krølle…”Lige om lidt ændrer det sig” ”Vi arbejder på en løsning”.

Eller denne her:
” Du er nødt til at løse opgaven, jeg har ikke andre lige nu”.

Ovenstående fik en af mine kunder serveret, efter at vedkommende flere gange tydeligt havde sagt, at der var for meget arbejdspres.

(Resultat ..stress og en sygemelding og en opsigelse fra en dygtig medarbejder)

Sådanne beskeder fra en leder gør det IKKE let at sige nej.
Vel?
Faktisk umuligt.

Men hvis stress skal nedsættes, så er det også nødvendigt at kigge på det acceptable nej.
Når din medarbejder endelig siger fra, så er det ret sikket, for de flestes vedkommende, at grænsen for længst er overskredet.
De færreste siger nemlig fra i tide.

BUM – sygemelding
Måske 14 dage. Måske 1 måned. Måske 3 måneder. Måske længere

Derfor.

Lær dine medarbejdere at sige nej. At det er OK at sige nej til opgaver, hvis de har mere end nok og virkelig har svært ved at nå det.
Lad det blive en del af kulturen.
Det kræver en beslutning at tage den talehandling og gøre den til en reelt accepteret handling og en del af virksomhedens kultur.
Og jeg påstår ikke, at det er let. Eller enkelt. Det kræver en reel indsats. Således at den enkeltes selvfortælling og virksomhedens selvfortælling bliver, at hver enkelt kan sige fra. Det bliver respekteret og taget seriøst.

Det kræver, man kigger på sine skyggesider som både leder og medarbejder. Samt skaber forgangsmænd og kvinder.

Men hvis stressen skal ned og arbejdsglæde og trivslen op, så kræver det en ændring af indstilling og handling. På ALLE niveauer. Og ikke bare en forkølet symptombehandling.

Det starter med dig, kære leder og ledelse.

Share This