Mental sundhed med mindfulness

Mindfulness handler om at lære at være mere tilstede nu og her – med det, der er. Uden hele tiden at ville ændre noget.

Det handler om at kunne adskille tanker fra virkelighed – og VIRKELIG forstå helt konkret – at tanker KUN er tanker. Og følelser KUN er følelser. De ER ikke os. De ER ikke dig.

Med mindfulness og det bevidste nærvær, lærer du at betragte tanker, følelser, kropfornemmelser UDEN at hoppe på deres ’krog’ og danne yderligere historier. Mindfulness handler om at være tilstede i virkeligheden. Og ikke lade tanker, følelser, kropsfornemmelser være styrende for dit liv. DU styrer. Ikke tankeren. Derfor kan mindfulness bl.a. være med til at skabe ro, glæde, livskvalitet, øget selvindsigt og mindre stress.

Mindfulness, coaching, mindfull, nærvær

Nej tak til automatpilot

Mindfulness handler også om at lære at sætte en form for kile ind mellem tanker/følelser og handling. Ofte springer vi ud i en automat-reaktion når en følelse eller tanke kommer ind og virkelig breder sig.

Og tanken forstørrer følelsen. Måske er det vrede over noget, der bliver blandet med en nuværende situation.

Så i stedet for at eksplodere eller måske ’bare’ vrisse, så kan du nå at overveje, HVORDAN du gerne vil reagere i stedet for hovedløst bare at handle. Og bagefter fortryde og erkende, at det nok var lidt overilet. Dermed kan træning i mindfulness også være konfliktNEDTRAPPENDE:

Ikke tankefri

Mindfulness meditation handler ikke om at tømme hovedet for tanker. Der er altid tanker.  Det handler heller ikke om kun at sidde i et eller andet fredfyldt univers med smukke blomster og mange farver eller have følelsen af stille rislen.

Det kan være en dejlig effekt. Men er ikke målet. Formålet eller hensigten er at blive bevidst om tanker, følelser og sansninger, kropsfornemmelser samt være med det, der er i nuet. En bevidsthed i nuet.

Balance, mindfulness, ro, glæde, nærvær
Susanne Ebbesø, coaching, mindfulness, skyggearbejde, processkonsulent

Hvem har gavn af mindfulness?

De fleste har mere eller mindre gavn af mindfulness. Det er ikke kun når stressen eller sygdommen rammer – men også ind i hverdagen. At have mere fokus på det, du laver. Mindre fokus på det, der skal nås. Mere glæde ved det, du laver lige nu,

Mere venlighed – både overfor dig selv og andre. I nutidens hverdag har de fleste brug for at kunne betragte sin tankestrøm uden at drage følelserne med ind og skabe historier.

Kontakt mig på se@encompass.dk eller +45 2990 3569 og hør om mulighederne i forhold til  fx. stresshåndtering, forandringsarbejde, udvikling, handlekraft, konflikthåndtering.

Kontakt encompass

Susanne Ebbesø
Lyshøjen 2, 8520 Lystrup
se@encompass.dk
tlf. +45 2990 3569

Share This